weebly statistics
foto evenementen elf fair nacht steden macro pentax lenzen tips

Copyright Aad Kalisvaart 2018

Tekstvak: A a d   K a l i s v a a r t   s   F o t o s i t e

Pentax Camera s, Film Camera s

Tekstvak: N      e      w             a      n      d             f      r       e       s       h              l       o       o       k 
Tekstvak: P      h      o      t      o      g      r      a      p      h      y

Pentax Spotmatic F

Pentax ME

Pentax ME Super

Analoge fotografie

 

Ook wel filmfotografie genoemd , is een term die meestal wordt toegepast op fotografie waarbij chemische processen worden gebruikt om een ​​beeld vast te leggen, meestal op papier , film of een harde plaat . Deze processen waren ruim een ​​eeuw lang de enige methoden die beschikbaar waren voor fotografen, v r de uitvinding van de digitale fotografie , waarbij gebruik werd gemaakt van elektronische sensoren om beelden op digitale media vast te leggen . Analoge elektronische fotografie werd aan het einde van de 20e eeuw soms gebruikt, maar stierf al snel uit. Filmcamera's maken gebruik van fotografische emulsies , licht dat op zilverhalogeniden valt, wordt geregistreerd als een latent beeld , dat vervolgens wordt onderworpen aan fotografische verwerking , waardoor het zichtbaar en ongevoelig voor licht wordt.

 

In tegenstelling tot de overtuiging dat digitale fotografie de film de doodsteek zou geven, heeft de analoge fotografie niet alleen overleefd, maar zich zelfs over de hele wereld uitgebreid. Met de hernieuwde belangstelling voor traditionele fotografie werden nieuwe organisaties (zoals Film Is Not Dead, Lomography ) opgericht en hielpen nieuwe productlijnen de analoge fotografie in stand te houden. In 2017 verklaarde BH Photo & Video , een e-commercesite voor fotografische apparatuur, dat de filmverkoop in het recente verleden elk jaar met 5% steeg. De Japan Times beweerde dat hoewel filmfotografie een "uitstervende kunst" is, Japan het startpunt zou kunnen zijn van een beweging onder leiding van jonge fotografen om film levend te houden. Firstpost beweerde dat een grote meerderheid van de fotografen langzaamaan terugkeert naar film.

 

Verval en wederopstanding

 

Toen de digitale fotografie de overhand kreeg, kondigde Kodak , de belangrijkste producent van fotografische films en camera's, in 2004 aan dat het zou stoppen met de verkoop en productie van traditionele filmcamera's in Noord-Amerika en Europa. In 2006 kondigde Nikon , de Japanse cameramaker, aan dat het zou stoppen met het maken van de meeste van zijn filmcamera's. Konica-Minolta leed verliezen op het gebied van filmcamera's en kondigde ook aan te stoppen met camera's en film. In 2008 kondigde de eerste instantfilmmaker Polaroid aan dat hij zou stoppen met het maken van instantfilm. De belangstelling voor alle soorten filmfotografie bevindt zich in een proces van heropleving. De Lomography-beweging ontstond in 1992 en heeft volgens de BBC de film van de ondergang gered. Lomography begon met de productie van bijgewerkte versies van speelgoedcamera's zoals Lomo LC-A (als Lomo LC-A+), Diana (als Diana F+), Holga , Smena en Lubitel.

 

Filmfotografen begonnen te experimenteren met oude alternatieve fotografische processen zoals cyanotypes , dubbele belichting , gaatjes en roodtinten . Wereldwijd wordt Pinhole Photography Day elk jaar gevierd op de laatste zondag van april. [11] Organisaties als Roll4Roll verspreidden de artistieke beweging van dubbele belichting. Film Photography Project, een website gewijd aan filmfotografie, kondigde in 2017 de comeback aan van grootformaatcamera's door een nieuwe startup genaamd The Intrepid Camera Co.

 

Kunstvormen

 

De heropleving van de analoge fotografie heeft geresulteerd in nieuwe kunstvormen en foto-uitdagingen, omdat de technische beperkingen en restricties van film als parameters van de kunst worden gebruikt. In de 36 (of soms 24) frames-uitdagingen moet een enkel filmrolletje een specifieke gebeurtenis, tijdsperiode of als oefening vastleggen om de fotografievaardigheden te verbeteren.

Bij contactbladfotografie wordt het traditionele contactblad gebruikt als een manier om foto's te maken die uit deelfoto's bestaan. Het resulterende beeld beslaat het hele vel, in vierkanten verdeeld door de zwarte randen van de film.

 

Voor-en nadelen

 

Voordelen

 De tijd en kosten van filmfotografie brengen vakmanschap en geduld met zich mee; pre-film nog meer.

 Afhankelijk van de filmgevoeligheid kan men een groot dynamisch bereik verkrijgen.

 Een op film afgedrukt (niet-bewerkbaar) beeld kan helpen als juridisch bewijs van het afgebeelde onderwerp,

 Bij optimale verwerkings- en bewaaromstandigheden kan een folie een levensduur hebben.

 

Nadelen

 Filmfotografie vereist dat fotografen meer tijd en vaardigheden investeren dan in digitale fotografie.

 Film is delicaat en vereist zorgvuldige behandeling, koeling, bescherming tegen de zon, bescherming tegen stof, enz.

 Filmnegatieven en dia's vereisen een goede ontwikkeling, anders kunnen ze onderhevig zijn aan verslechtering zoals beslaan.

 Het verwerken van film is duur en vereist extra investeringen, zoals scannen, vergroten of afdrukken.

 

Materiaal

 

Filmfotografie betekent niet alleen fotografische film en de verwerking ervan met fotochemicali n. Het is zelf een wetenschap en een ambacht op zich, maar veranderingen in de scheikunde en de ontwikkelingstijd zullen het eindresultaat be nvloeden. Een voorbeeld is tintypefotografie . Een tintype, ook wel ferrotype genoemd, is een positieve foto die wordt geproduceerd door vlak voor de belichting een collodion-nitrocellulose-oplossing op een dunne, zwart ge mailleerde metalen plaat aan te brengen. Het tintype, ge ntroduceerd in het midden van de 19e eeuw, was in wezen een variatie op het ambrotype, een uniek beeld gemaakt op glas in plaats van metaal. Net zoals het ambrotype een negatief was waarvan de zilveren afbeeldingen er grijsachtig wit uitzagen en waarvan de donkere achterkant de heldere schaduwgebieden donker deed lijken, zo werd het tintype, feitelijk negatief in zijn chemische formatie, door de zwarte plaat positief weergegeven. [22] Deze methoden werden niet opgegeven toen film de fotografie ging domineren. Instantfilm ontwikkelt automatisch een beeld en wordt kort daarna uit de camera geworpen zonder enige bewerking door de fotograaf of door een fotografisch laboratorium. Fotografisch papier moet echter worden verwerkt na belichting in een donkere kamer of een fotografisch laboratorium.

 

Processen

 

Zwart-witnegatieve films kunnen worden verwerkt met behulp van een verscheidenheid aan verschillende oplossingen, evenals verwerkingstijdcontrole, afhankelijk van het filmtype, het beoogde contrast of de korrelstructuur. Hoewel veel ontwikkelaars van zwart-witverwerking niet langer commercieel worden gemaakt (ontwikkelaars van Dektol, D-76 en T-Max worden nog steeds gemaakt), kunnen andere oplossingen worden gemengd met behulp van originele formules. Kleurennegatieffilm maakt gebruik van het C-41-proces , terwijl omkeerbare kleurenfilm het E-6-proces gebruikt voor kleurendia's. Kodachrome had vroeger zijn eigen proces met n ontwikkelbad per filmkleurlaag. Ondertussen experimenteren alternatieve fotografen met verschillende processen, zoals cross-processing, wat onnatuurlijke kleuren en hoge contrasten oplevert. Dit betekent in feite het verwerken van een omkeerfilm met behulp van een negatief ontwikkelbad, of omgekeerd. Voor een duurzamere fotografie kan zwart-witnegatiefilm thuis worden verwerkt met plantaardige chemicali n. Bij filmverwerking wordt geen gebruik gemaakt van digitale technologie, aangezien informatie niet wordt vertaald in elektrische pulsen met vari rende amplitude of binaire gegevens.